czwartek, 6 grudnia 2012

Replika wkładu do hełmu M38

Pierwsza poważna próba, jak widać udało się zachować charakterystyczny sposób szycia
i modelowania skóry jak w oryginale.



Ścieg wymaga dopracowanie, wiem o tym. Ten widoczny na zdjęciach wkład to prototyp na którym sprawdzałem różne rozwiązania technologiczne. Najważniejsze co chciałem osiągnąć
pracując nad tą konkretną sztuką to wypracowanie odpowiedniego wymodelowania skórzanego
czepka, bo to ważny etap w całym procesie. Istotne jest też wszycie obręczy i podwiniecie brzegu skóry. Ścieg w poprzek wkładu musi być ręczny i każdy z jego segmentów jest ręcznie zaciągany i wiązany. Dlatego repliki wkładów do hełmów M38 wykonane w technologii pierwowzoru są takie drogie - ich wykonanie wymaga czasu i ręcznej roboty. A w większości produkowanych współcześnie masowo replik robi się to inaczej, szyje maszynowo, bardzo często nie formuje wnętrza na kopycie.


Zamocowałem ten prototypowy wkład w jednym ze swoich hełmów. W sumie
jestem zadowolony. Nawet nie wypada porównywać tego co było w tym
hełmie wcześniej (mimo,że trochę zmodyfikowałem ten fabryczny
wynalazek) z tym co jest teraz.